Aquest projecte proposa fer un replantejament dels rols familiars mitjançant un taller drag per fills, mares, pares, futurs pares, parelles interessades i orfes penedits; entenent el drag com quelcom totalment flexible, una via trans-versal que travessa la construcció hegemònica heterocentrada.

diumenge, 25 de setembre del 2011

Estic embarassada/Bueno, esto es embarazoso.

En el transcurs vital –quasi mitològic- de tenir fills, ens és quasi impossible deslligar aquest procés, que a simple vista sembla purament biològic, d’un fortíssim formalisme clínic i políticopedagògic.
És el que Beatriz Preciado (continuant la lògica de Focault) anomena biopoder. Control de la vida. Ja no control sobre la mort (com en l’època medieval), sinó explotació al màxim de la vida. Un sistema de control adaptat al capitalisme, on l’herència va més enllà del que anomenem com a tal. Per això la ciència i les arquitectures clíniques procuren allargar l’esperança de vida. Per això s’aniran retardant cada cop més les jubilacions. Per això son tan actuals les discussions sobre l’adopció i l’abort.
Per això, després de la confirmació farmacològica, durant l’embaràs ja anem definint el gènere de l’embrió, incloent els seus gustos, preferències, i responsabilitats. Fins i tot abans de la fecundació ja fem una llista de noms, mostrem la nostra preferència per si el voldrem nen o nena, pensem en la seva futura habitació. I els familiars ens pregunten què serà, per saber què regalar-li. Blau o rosa? Ja abans de sortir del ventre matern han decidit per nosaltres què hem de ser durant tota la vida.
El que proposa aquest taller és reformular el binarisme identificatiu. El binarisme (com dirien Félix i Guattari) comporta una manera de pensar, una manera de decidir. Decidir dintre de les possibilitats ofertes. És una manera a priori efectiva de controlar futures reaccions inesperades procedents de noves generacions. Per què hem de quedar-nos entre el blau o el rosa? I el lila?
La manera més efectiva d’identificar-se amb aquest binarisme estratègic ha estat l’imposició i creació capitalista del binarisme home/dona. Acompanyat és clar de la castració i persecució de les anomenades “anomalies sexuals”.
Durant tot el període de gestació, l’únic procediment per a determinar-lo entre “nen” o “nena” és a través de valoracions visuals en les ecografies. Si la mida dels genitals “donen la talla”, serà anomenat nen; si no, serà nena. Aquest és el procediment mèdic d’assignació sexual dels nounats que es practica des de aproximadament 1945 i impulsat pel Dr. John Money.
Ser “nen” o “nena” doncs, no és un acte natural o casual. Aquest procediment no contempla la “naturalesa” genètica del nounat, ja que el seu rigor és purament visual. Interessa que sigui així perquè la ciència no sabria que fer davant un nen genèticament intersexual per classificar-lo en societat. I aquesta definició binarista del gènere no acaba a l’hospital. Continúa amb processos
hormonals (encoberts o no), en processos burocràtics-arquitectònics estatals, en una educació normativa, en un bombardeig mediàtic constant, en una pornografia pedagògica sexual, en una oferta de consum i d’autorrepresentació... Una invasió de l’espai públic i privat de les lògiques home/dona i la seva complementació heterosexual.
Però hi han hagut prou petits esclats com per assenyalar que alguna cosa anava malament. Reivindicacions feministes, Mobilitzacions transvestits/transsexuals, organitzacions intersexuals, manifestacions contra l’homofòbia, visibilitzacions públiques de llibertats sexuals... I altres esclats més negatius i extesos, com la violència monoparental heterosexual, denominada als mass-media com “violència de gènere”.




Estoy embarazada.

En el transcurso vital –casi mitológico-de tener hijos, nos es casi imposible desligar este proceso, que a simple vista parece puramente biológico, de un fuertísimo formalismo clínico y político pedagógico. Es lo que Beatriz Preciado (continuando la lógica de Focault) nombra biopoder. Control de la vida. Ya no control sobre la muerte (como en la época medieval), sino explotación al máximo de la vida. Un sistema de control adaptado al capitalismo, dónde la herencia va más allá de lo que nombramos como tal. Por esa razón la ciencia y las arquitecturas clínicas procuran alargar la esperanza de vida. Por eso se van retrasando cada vez más las jubilaciones. Por eso son tan actuales las discusiones acerca la adopción y el aborto. Por eso, después de la confirmación farmacológica, mientras dura el embarazo ya vamos definiendo el género del embrión, incluyendo sus gustos, preferencias y responsabilidades. Incluso antes de la fecundación ya hacemos una lista de hombres, mostramos nuestra preferencia por si queremos un niño o una niña, pensamos en su futura habitación. Y los familiares nos preguntan qué será, para saber que regalarle. ¿Azul o rosa? Ya antes de salir del útero materno han decidido por nosotros lo que tenemos que ser durante el resto de nuestra vida. Lo que propone este taller es reformular el binarismo identificativo. El binarismo (como dirían Félix y Guattari) comporta un modo de pensar, una manera de decidir. Decidir dentro de las posibilidades ofrecidas. Es una manera a priori efectiva de controlar futuras reacciones inesperadas procedentes de nuevas generaciones. ¿Por qué tenemos que escoger entre el azul o el rosa? Y el lila? El modo más efectivo de identificarse con este binarismo estratégico ha sido la imposición y creación capitalista del binarismo hombre/mujer. Acompañado, claro está, de la castración y persecución de las conocidas como “anomalías sexuales”. Durante todo el período de gestación, el único procedimiento para determinar entre “niño” o “niña” es a través de valoraciones visuales en ecografías. Si la medida de los genitales “da la talla”, será un niño, sino, será niña. Este es el procedimiento médico de asignación sexual de los embriones que se practica des de aproximadamente 1945, impulsado por el Dr. John Money. Ser “niño” o “niña” pues, no es un acto natural o casual. Este procedimiento no contempla la “naturaleza” genética del embrión, ya que su rigor es puramente visual.

Interesa que sea así porqué la ciencia no sabría que hacer delante de un niño genéticamente intersexual para clasificarlo en sociedad. Y esta definición binarista del género no termina en el hospital. Continua con procesos hormonales (encubiertos o no), en procesos burocráticos-arquitectónicos estatales, en una educación normativa, en un bombardeo mediático constante, en una pornografía pedagógica sexual, en una oferta de consumo y de auto representación... Una invasión del espacio público y privado de las lógicas hombre/mujer y su complementación heterosexual. Pero ha habido bastantes pequeñas explosiones para señalar que algo iba mal. Reivindicaciones feministas, movilizaciones de transvestidos/transexuales, organizaciones intersexuales, manifestaciones contra la homofóbia, visibilizaciones públicas de libertades sexuales... Y otras explosiones más negativas y extendidas, como la violencia monoparental heterosexual, denominada en los mass-media como “violencia de género”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada