Aquest projecte proposa fer un replantejament dels rols familiars mitjançant un taller drag per fills, mares, pares, futurs pares, parelles interessades i orfes penedits; entenent el drag com quelcom totalment flexible, una via trans-versal que travessa la construcció hegemònica heterocentrada.

divendres, 27 de juliol del 2012

Resum i timeline del projecte

La Família Drag és un projecte pedagògic del col·lectiu Rapedtwins, format per Aïda Jordà i R. Marcos Mota, que sorgeix per replantejar qüestions de gènere i de rols personals. Aquest projecte s'inicià incidint en l'ambit familiar com a terreny d'herència de coneixements. La pedagogia drag, s'aplica com un sistema contra-pedagògic, exercida com a contrapunt conflictiu vers el binarisme hegemònic de gènere clàssic i vers l'estructura familiar heterosexual normativa. La pedagogia drag no té com a objectiu una "sortida de l'armari", sino un anàlisi de l'armari des de dins, remenant-lo per oferir consciència pública.
Davant l'emergència de manifestar públicament l’impuls i el discurs drag, pensem en estratègies de filtració com a mitjà comunicatiu: el format taller, escollit com a punt de sortida, és un mitjà aplicable a públics diversos, entenent diversitat tot el que pugui comportar diferències en quant als referents i posició personal, com la franja d’edat, l’estrat social, l’herència cultural, inclinació sexual, ideologia política, etc.
El projecte ha donat prioritat a families heterosexuals amb fills menors per ser, tant pares com fills, el sector de la societat més sobreprotegit i alhora indefens en vers les teories i pràctiques queer.
Per això, i per infiltrar aquests discursos i que responguin a una aplicació social -pública, la nostra intenció es actuar sobre i sota els mecanismes pedagògics socials existents; tractant-se tant d’organismes -família, escola, esplai, centres cívics, casals d'avis, museus... com de mitjans de comunicació -la televisió, el llibre, la ràdio, internet, etc.
La nostra participació a Art Jove ha constat de dos tallers realitzats a dos espais culturals de Barcelona, Antigua Casa Haiku i  Hangar Centre de Producció -tutoritzats per Javier Rodrigo; i de l’exposició Pedagogies de Contacte -a la mateixa Sala d’Art Jove, i elaboració d’una intervenció radiofònica al cicle Les Males Influències -projecte comissariat per Azotea (Ane Agirre i Juan Canela), Julieta Dentone, i Alexandra Laudo- conduït per Mery Cuesta.
El projecte de taller (La Família Drag; La Família Drag: Entre bastidors) va consistir en aplicar la pedagogia drag a través de jocs, imatges i performance, dins de diferents famílies clàssiques (pares i fills petits); obtenint certa familiaritat i confiança entre els participants. A través d'aquestes diverses activitats, vam introduir temes com el fenomen teen-transexual, la correcció intersexual, la filtració referencial a l’imaginari infantil, paritat i conseqüències, redistribució de les tasques domèstiques, expectatives laborals i sexisme, clixé i reconeixement, famílies no-normatives, concluint amb una conversa via Skype amb Oskar Delgado, membre d'una familia drag real. (a.k.a. Nagore Gore).
A la proposta expositiva vam utilitzar dos dispositius per tractar la formació de la personalitat drag i el rol individual a través de la imatge i/o discurs. L'un era un karaoke intervingut, per explicar com la transgressió, fusió i collage pot crear un element-fetitxe-drag, i l'altre un mural interactiu a partir de la idea de cadàver exquisit. (explicar més i millor)
La nostra intervenció pel format radiofònic va consistir en prendre la recerca comissarial de partida -els referents- per crear un petit fragment semi-musical amb fragments d’audio de Carmen de Mairena, La Veneno, i altres transexuals de la faràndula mediàtica.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada