La
Família Drag és un projecte pedagògic del col·lectiu Rapedtwins, format
per Aïda Jordà i R. Marcos Mota, que sorgeix per replantejar qüestions
de gènere i de rols personals. Aquest projecte s'inicià incidint en
l'ambit familiar com a terreny d'herència de coneixements. La pedagogia drag,
s'aplica com un sistema contra-pedagògic, exercida com a contrapunt
conflictiu vers el binarisme hegemònic de gènere clàssic i vers
l'estructura familiar heterosexual normativa. La pedagogia drag no té
com a objectiu una "sortida de l'armari", sino un anàlisi de l'armari
des de dins, remenant-lo per oferir consciència pública.
Davant
l'emergència de manifestar públicament l’impuls i el discurs drag,
pensem en estratègies de filtració com a mitjà comunicatiu: el format
taller, escollit com a punt de sortida, és un mitjà aplicable a públics
diversos, entenent diversitat tot el que pugui comportar diferències en
quant als referents i posició personal, com la franja d’edat, l’estrat
social, l’herència cultural, inclinació sexual, ideologia política, etc.
El
projecte ha donat prioritat a families heterosexuals amb fills menors
per ser, tant pares com fills, el sector de la societat més
sobreprotegit i alhora indefens en vers les teories i pràctiques queer.
Per
això, i per infiltrar aquests discursos i que responguin a una
aplicació social -pública, la nostra intenció es actuar sobre i sota els
mecanismes pedagògics socials existents; tractant-se tant d’organismes
-família, escola, esplai, centres cívics, casals d'avis, museus... com
de mitjans de comunicació -la televisió, el llibre, la ràdio, internet,
etc.
La
nostra participació a Art Jove ha constat de dos tallers realitzats a
dos espais culturals de Barcelona, Antigua Casa Haiku i Hangar Centre
de Producció -tutoritzats per Javier Rodrigo; i de l’exposició
Pedagogies de Contacte -a la mateixa Sala d’Art Jove, i elaboració d’una
intervenció radiofònica al cicle Les Males Influències -projecte
comissariat per Azotea (Ane Agirre i Juan Canela), Julieta Dentone, i
Alexandra Laudo- conduït per Mery Cuesta.
El projecte de taller (La Família Drag; La Família Drag: Entre bastidors)
va consistir en aplicar la pedagogia drag a través de jocs, imatges i
performance, dins de diferents famílies clàssiques (pares i fills
petits); obtenint certa familiaritat i confiança entre els participants.
A través d'aquestes diverses activitats, vam introduir temes com el
fenomen teen-transexual, la correcció intersexual, la filtració
referencial a l’imaginari infantil, paritat i conseqüències,
redistribució de les tasques domèstiques, expectatives laborals i
sexisme, clixé i reconeixement, famílies no-normatives, concluint amb
una conversa via Skype amb Oskar Delgado, membre d'una familia drag
real. (a.k.a. Nagore Gore).
A la proposta expositiva vam utilitzar dos dispositius per tractar la
formació de la personalitat drag i el rol individual a través de la
imatge i/o discurs. L'un era un karaoke intervingut, per explicar com la
transgressió, fusió i collage pot crear un element-fetitxe-drag, i
l'altre un mural interactiu a partir de la idea de cadàver exquisit.
(explicar més i millor)
La nostra intervenció pel format radiofònic va consistir en prendre la
recerca comissarial de partida -els referents- per crear un petit
fragment semi-musical amb fragments d’audio de Carmen de Mairena, La
Veneno, i altres transexuals de la faràndula mediàtica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada